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IxDA’s Manifesto

We believe that the human condition is increasingly challenged by poor experiences. IxDA intends to improve the human condition by advancing the discipline of Interaction Design. To do this, we foster a community of people that choose to come together to support this intention. IxDA relies on individual initiative, contribution, sharing and self-organization as the primary means for us to achieve our goals.

IxDA Hamburg is a regional group for interaction designers. We are fostering mutual exchange amongst designers and continuing advancement of the field of interaction design in Hamburg.

With its vibrant UX and design community and many talented professionals and students, Hamburg offers an inspirational environment to exchange thoughts & ideas, share experiences and connect. Close collaboration with local UX groups such as the well established UX Roundtable play a big part in broadening the current and building an even more versatile IxDA community in Hamburg.

Please feel welcome to come to or suggest any event or topic and be a part of an inspiring environment while meeting great people.

We hope to hear from you!

Birgit GeibergerMatthias Müller-Prove
Birgit Geiberger & Matthias Müller-Prove
Founder and Local Leader of IxDA Hamburg, April 2010

Wolf Brünning
Wolf Brünning & Anja Weitemeyer
Local Leader of IxDA Hamburg, Updated May 2021

Upcoming Events

IxDA XXIV 13-Sep-2019

Thomas Immich
Getting User Stories right
Echte, echte User Stories… Wie UX und agile Produktentwicklung effektiver zusammenkommen

User Stories werden als organisierende Einheit unter agilen Software Engineers inzwischen in der Breite akzeptiert. Viele User Stories im agilen Alltag sind jedoch nichts weiter als verkleidete Tasks oder Feature Requests. Das mag ausreichen, wenn es darum geht, Komplexität herunter zu brechen oder "irgendeine Art von" Fortschritt zu tracken - mit diesem Verständnis verfehlt man jedoch schmerzhaft den ursprünglichen Sinn von User Stories, nämlich Nutzerbedürfnisse vor, während und nach der Implementierung im Auge zu halten.

Im Talk wird Thomas Immich von Centigrade erläutern, warum User Stories nicht nur von Product Ownern, Produktmanagern oder Software Engineers geschrieben werden sollten. Unter anderem wird gezeigt, wie UX Designer und UX Researcher nachhaltigere User Stories initiieren können, die es "in den Sprint schaffen", obwohl sie bereits sehr früh im Prozess das Licht der Welt erblickt haben.

Thomas wird die "User Booklet Methode" als agile User Requirements Methode aus dem Continuous UX Werkzeugkasten vorstellen - eine Methode, bei der Arbeitsergebnisse und Artefakte durchgängig vertikal statt horizontal gesammelt werden. Er wird die Vorteile des Ansatzes anhand eines inspirierenden Beispielfalls präsentieren und dafür auch das neue User Requirements Tool "LeanScope Educational" zum Einsatz bringen.

Die Teilnehmer werden jede Menge Praxiswissen zum Thema User Requirements Engineering erhalten und lernen, wie sie selbst UX und Agilität effektiver zusammenbringen können.

Thomas Immich ist Mitgründer von Centigrade, einer UX Beratung und Agentur aus Saarbrücken, die Kunden dabei unterstützt User Experience Design und Engineering als Erfolgs­faktor strategisch in ihr Business zu integrieren.

Wann: Freitag, 13.9.19, 17-20:30 Uhr
Wo: StarFinanz, Grüner Deich 15, 20097 Hamburg-Hammerbrook
Orga und Moderation: Rainer Gibbert, RainerGibbert

Planning

UXRoundtable Hamburg and IxDA Hamburg is a joined initiative. Hence check out the next UX Roundtable here – usually it is the first Monday per month.

You can also propose your own topic…

IxDA Hamburg Chronology

  1. 13.9.19: Thomas Immich: Getting User Stories right
  2. 14.9.19: Jana Appel & Evelyn Kühn: Workshop UX-Karriere-Booster
  3. 18.6.18: Vitaly Friedmann: Bringing Personality Back To The Web
  4. 19.6.17: Thorsten Wilhelm: Alexa - wie wird das Wetter heute? UX von sprachgesteuerten Anwendungen
  5. 21.2.16: IxDA supports Raum Schiff Erde
  6. 18.5.15: Jörn Siedentopp & Jakob Stecher: Eine Smartwatch ist kein Smartphone!
  7. 16.2.15: Björn Ganslandt, Thomas Piribauer: Responsive by Design – Successful by Chance?
  8. 24.2.14: Dirk Brünsicke (kuuluu): "playing for relief" - LP Recharge game concept & design
  9. 20.1.14: Florian Scheppelmann: Cultural Hacking
  10. 11.4.13: Todd Zaki Warfel: The Design Studio Methodology
  11. 12.2.13: Bettina Reinemann: Einblick in die Icon-Entwicklung für alle (!) Adobe Produkte
  12. 3.12.12: Sebastian Deterding: 9 1/2 Theses on the Power and Efficacy of Gamification
  13. 5.6.12: Karen McGrane and Josh Clark: Workshop on Mobile Design and Content Strategy
  14. 4.6.12: Josh Clark: The 7 Deadly Myths of Mobile, Karen McGrane: Adaption to Create Flexible Content for Mobile Devices
  15. 28.3.12: Sonja Brix: Umdenken erwünscht: Photoshop für Touch
  16. 13.2.12: Matthew Sheret: Campfire Stories
  17. 26.9.11: Peter Boersma: Who Influences the UX? – Power Up - Your Influence on Non-Design Deliverables
  18. 26.9.11: Peter Boersma: Good Design Faster
  19. 30.5.11: Marty Cagan: How to Create Products Customers Love
  20. 2.5.11: Wolfgang Wopperer and Adrian Young-San Rößler: The Future of Coworking and Tools to Support It
  21. 19.4.11: Arne Roock, Bernd Schiffer: Kanban Teil 2: Multitasking und Management - Den täglichen Wahnsinn im UX-Alltag durch die Kanban-Methode
  22. 18.1.11: Bernd Schiffer und Arne Roock: Multitasking – Den tägliche Wahnsinn im UX-Alltag durch die Kanban-Methode erfolgreich managen
  23. 4.11.10: William Hudson: The psychological basis of nerdiness and its impact on user-centred design
  24. 11.10.10: Jochen Herrlich: Portal- und Vermarktungsstrategien einer Regionalzeitung – www.abendblatt.de
  25. 12.7.10: Birgit Geiberger und Matthias Müller-Prove: Kick-off und erstes Face2Face

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